sny a jakość snu

Jaki wpływ na jakość snu ma to, czy śnimy?

Zgodnie z definicją marzenia senne to serie obrazów, dźwięków i innych wrażeń zmysłowych, a także emocji oraz myśli, pojawiające się podczas snu. Czasami mamy wrażenie, że nic nam się nie śni, innym razem po przebudzeniu jesteśmy podekscytowani wydarzeniami, które – jak nam się wydaje – były naszym udziałem przez całą noc. Czy marzenia senne są ważne? Z pewnością tak, choć w tej kwestii wciąż pozostaje jeszcze wiele pytań bez odpowiedzi.

Czy wszyscy śnimy?

Jak pokazują badania naukowe, wszyscy w nocy śnimy – u każdego człowieka można obserwować okresy zwiększonej aktywności mózgu podczas nocy, co potwierdza, że marzenia senne są udziałem każdego z nas. Nie wszyscy jednak sny pamiętamy. Nie jest również prawdą, że śnimy przez całą noc – marzenia senne pojawiają się tylko w jednej z faz snu nazywanej fazą REM, która jednorazowo trwa około 15 minut. Zakładając, że w ciągu nocy cykle snu powtarzają się około 4-5 razy, łącznie śnimy przez około 60-75 minut.

Sny a fazy snu

Pełny cykl snu składa się z 2 faz:  NREM – nazywanej snem głębokim i fazy REM, w której mają miejsce marzenia senne.

Faza NREM początkowo trwa około 60 minut i z każdym powtarzającym się cyklem ma tendencję do skracania się. W tej fazie organizm odpoczywa. Spada aktywność mózgu, obniżeniu ulega temperatura ciała i ciśnienie krwi. Oddech staje się spokojny, mięśnie ulegają rozluźnieniu. Organizm regeneruje się, a do krwi uwalniany jest hormon wzrostu. Po około 60 minutach aktywność mózgu zaczyna wzrastać i rozpoczyna się faza REM – przyspieszeniu ulega oddech i bicie serca. Pojawiają się marzenia senne, które zazwyczaj są bardzo realne, dlatego aktywność mózgu jest niemal tak wysoka, jak w ciągu dnia. Pojawia się też tzw. paraliż senny – nasze mięśnie są całkowicie wyłączone, w przeciwnym wypadku wykonywalibyśmy w łóżku te same czynności, o których śnimy. Naukowcy twierdzą, że faza REM ma bardzo istotne znaczenie dla regeneracji mózgu, a także dla procesów zapamiętywania informacji, z którymi zetknęliśmy się poprzedniego dnia. Po skończonej fazie REM cały cykl powtarza się od nowa.

Sny a jakość snu

Czy marzenia senne mają wpływ na to, czy budzimy się wyspani? Z pewnością miłe sny sprzyjają dobremu wypoczynkowi, a koszmary mogą ten wypoczynek utrudnić, ale warto wiedzieć, że uczucie wyspania i wypoczęcia często wiąże się również z tym, w jakim momencie nastąpi pobudka. Jeśli ktoś lub coś obudzi nas w środku któregoś z cykli, możemy czuć się zmęczeni i rozdrażnieni. Pobudka pomiędzy cyklami znacząco poprawia nasze samopoczucie i sprawia, że jesteśmy zregenerowani i gotowi do działania.

Wiedząc, że przeciętnie pełny cykl snu trwa około 90 minut, warto nastawić budzik tak, aby godzina pobudki była wielokrotnością tej liczby. W związku z tym, że cykle u poszczególnych osób mogą się nieznacznie różnić długością, czasami potrzeba kilku dni, aby metodą prób i błędów określić optymalny czas trwania snu. Jeśli uda nam się „wstrzelić” pomiędzy cykle, z pewnością to odczujemy.