zdrowy sen dziecka

Zdrowy sen dziecka

Sen stanowi dla dziecka zazwyczaj bardzo dużą część życia. Ilość snu jest oczywiście sprawą indywidualną, ale bez wątpienia niezbędną dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do 6 miesiąca życia dzieci przesypiają zwykle około 16 godzin na dobę. Roczny maluch potrafi przespać ich 14. Śmiało można więc powiedzieć, że większość doby dziecko przeznacza na sen. W czasie snu maluch nie tylko odpoczywa, ale także rośnie, a w jego mózgu tworzą się nowe połączenia nerwowe.

Koniecznie musimy zadbać więc o to, by sen dziecka odbywał się w jak najlepszych warunkach. Liczy się przecież nie tylko ilość snu – ważna jest też jego jakość. Jeśli chcemy, by nasze dziecko budziło się zadowolone i wypoczęte, trzeba pamiętać o kilku zasadach.

Zdrowy sen dziecka – o czym należy pamiętać?

Bezpieczeństwo

Kładąc maluszka do snu w łóżeczku, musimy być pewni, że nie ma w nim przedmiotów, które mogłyby mu utrudnić oddychanie. Maskotki, luźno ułożone kocyki, sznurki i tym podobne rzeczy nie mogą się w nim znajdować.

Odpowiedni materac

Powinien być średnio twardy, możliwie gładki, płaski, sprężysty. Najbardziej popularne obecnie są materacyki z pianki wysokoelastycznej lub materace lateksowe zapewniające maksymalny komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Bardzo ważne jest to, aby nie były wygniecione – np. po poprzednim dziecku. Jeśli już o tym mowa – materac to też m.in. siedlisko roztoczy, martwego naskórka i potu, dlatego myśląc o materacu dla własnej pociechy, warto zainwestować w nowy.

Pozycja do snu

Musi być bezpieczna. Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP) za taką uznaje leżenie na plecach.

Dziecku nie są potrzebne poduszki

Najkorzystniejsze jest średnio twarde, gładkie, równe podłoże.

Jak zadbać o przyjazne otoczenie w czasie snu?

  • Zadbaj o wyciszenie dziecka przed snem (masaż, spokojna muzyka, bliskość) – wyciszony maluch z pewnością łatwiej zaśnie, a jego sen będzie spokojniejszy.
  • Wywietrz pokoj – świeże powietrze poprawia komfort snu.
  • Zadbaj o odpowiednie oświetlenie – przygaszone, delikatne światło przy zasypianiu pomoże się wyciszyć i zrelaksować.
  • Ustaw optymalną temperaturę pomieszczenia – najlepsza do snu jest temperatura ok. 18-20 stopni Celsjusza. Warto o nią zadbać, ponieważ nieodpowiednia temperatura w sypialni jest bardzo częstą przyczyną wybudzeń dzieci w nocy. Aby upewnić się, czy dziecku nie jest za zimno lub za gorąco, wystarczy położyć rękę na jego karku. Jeśli jest spocony – dziecku jest zbyt ciepło. Jeśli zimny, to maluch potrzebuje się ogrzać.
  • Ubierz dziecko w wygodną, dostosowaną do temperatury otoczenia piżamkę. Dziecku w czasie snu mogą przeszkadzać nawet z pozoru mało istotne rzeczy – zapięcie, które je ugniata czy „trochę” za ciasne ubranko. Dlatego warto wybierać miękkie, luźne, przewiewne piżamki, które nie będą go uciskać;
  • Ustal rytuały – jeśli zależy nam na tym, by maluch możliwie szybko zauważył różnicę między dniem i nocą, warto wprowadzić czynności, które będziemy wykonywać cyklicznie o stałych porach, np. kąpiel, karmienie. Dzieci są bardzo mądre i z łatwością nauczą się tego, co powinno nastąpić później.

Dobrej nocy!