zdrowy sen

Zasypianie – cisza czy media?

1

Zdrowy sen to podstawa dobrego samopoczucia. Jest niezwykle ważny dla naszego organizmu, dlatego powinniśmy spać w odpowiednich warunkach, aby budzić się pełni energii.

Telewizor w sypialni?

Żeby dobrze się wyspać, przed snem trzeba wypocząć. Brzmi dziwnie, ale takie są fakty. Idealna jest sypialnia, w której w centralnym punkcie nie ma telewizora, gdyż oglądanie telewizji przed snem nie jest dobrym pomysłem i może wyrządzić więcej szkód, niż nam się wydaje. Często ludzie zastanawiają się nad tym, czemu nie mogą zasnąć, nie myśląc o tym, ilu emocji dostarczyli organizmowi tuż przed snem. Dodatkowo narażanie się przed zaśnięciem na światło telewizora, monitora komputerowego czy wyświetlacza w telefonie powoduje zmniejszenie uwalniania melatoniny, która reguluje rytm dobowy – między innymi czas snu i czuwania. Trudniej jest nam zasnąć i pozostać w stanie snu, co może doprowadzić również do wystąpienia innych problemów.

Hałas?

Także hałas bardzo niekorzystnie wpływa na jakość snu, a co za tym idzie – na naszą sprawność następnego dnia. Zdarza się przecież, że do późnej nocy oglądamy telewizję, traktując ją jako usypiacz lub nadmiernie angażujemy się, przenosząc aktywność zawodową na aktywność w mediach społecznościowych. Bywa, że absorbują nas one bardziej niż praca. Nie mamy wtedy co liczyć na dobry sen. Dlatego w łóżku nie powinniśmy używać telefonu ani laptopa, gdyż – jak już zostało wspomniane – ich ostre światło pozbawia nas ochoty na sen. Poza tym przeglądając portale społecznościowe, często pobudzamy się emocjonalnie tak bardzo, że trudno potem zasnąć. Bywa, że zbyt mocno angażujemy się w politykę, sport lub po prostu w życie prywatne naszych znajomych i przyjaciół.  Często owe „wiadomości” nie pozwalają nam spokojnie zasnąć, gdyż zamiast zrelaksować się i wyciszyć, zaczynamy analizować to, co zobaczyliśmy.

Muzyka na dobry sen

Przed snem warto posłuchać muzyki relaksacyjnej, by oderwać się od trosk dnia codziennego i wyciszyć nasz umysł. Nie polecamy oglądania krzykliwych filmów z drastycznymi scenami ani słuchania agresywnej muzyki. Nocą nasz mózg powinien odpocząć, więc nie ma co stymulować go takimi rzeczami. Idealnie byłoby też, gdyby domownicy kładli się spać o podobnych porach. Nie jesteśmy wtedy narażeni na odgłosy telewizora, radia itp. dochodzące z innego pomieszczenia. Osoba, która godzinę przed udaniem się na spoczynek nie używa telefonu, komputera i nie ogląda telewizji, a czas ten poświęca na relaksującą kąpiel czy słuchanie spokojnej, wyciszającej muzyki, budzi się wyspana i wypoczęta. Przeciwnie do osoby, która ich używa, mimo iż obie śpią tyle samo godzin. Zdecydowanie więcej czynników przemawia więc za zasypianiem i snem w ciszy.