zmęczona kobieta przy biurku

Źle śpisz? Oto, czym ryzykujesz

1

Niedobór snu i jego zła jakość skutkują nie tylko niewyspaniem i większym zmęczeniem. Mogą nieść ze sobą naprawdę spore konsekwencje dla naszego zdrowia, a nawet kariery zawodowej czy relacji rodzinnych. Przed Wami przegląd badań na ten temat.

Kiepska jakość snu zwiększa ryzyko zapadalności na Alzheimera

Alzheimer jest chorobą otępienną, dotykającą osoby starsze. Jej przyczyny nie zostały jak dotąd wyjaśnione, ale wiadomo, że pewne czynniki (np. dziedziczność) mogą zwiększać ryzyko pojawienia się tej nieuleczalnej choroby. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w St. Louis zła jakość snu może być przyczyną degeneracji białek tau oraz pojawiania się blaszek amyloidowych, które uważane są za znaczące w rozwoju tej choroby. Badania te potwierdzone zostały przez Uniwersytet Oregon.

Według naukowców na chorobę Alzheimera „pracujemy” codziennie tym, że nie wysypiamy się dostatecznie i nie pozwalamy naszemu mózgowi w pełni się zregenerować.

Niewyspany kierowca jest bardziej narażony na wypadek

Według jednej z teorii dotyczącej wypadku w Czarnobylu przyczyną tragedii była deprywacja snu u pracownika elektrowni. I choć to dość drastyczny przykład, to szacuje się, że około 3% wypadków na drogach spowodowanych jest zmęczeniem bądź zaśnięciem kierowcy. 3% może wydawać się małym odsetkiem, ale w skali 5 lat to prawie 3 tys. rannych. Jak podają statystyki policyjne, w latach 2003-2007 na drogach krajowych z powodu zmęczenia lub zaśnięcia kierowcy zarejestrowano 1685 wypadków, w których rannych było 2708 osób, a śmierć poniosło 418 osób[1].

mężczyzna śpiący za kierownicą

Zmęczenie spowodowane niedostateczną ilością bądź złą jakością snu to również większe ryzyko wypadku przy pracy.

Niedostateczna ilość snu to większe ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca

Osoby, które śpią mniej niż 6 godzin w trakcie doby (co często wynika np. z trudności z zasypianiem), są bardziej narażone na pojawienie się u nich chorób serca. Według badań opublikowanych w „Progressive Cardiovascular Disease” niedospanie zwiększa spoczynkowe ciśnienie krwi i wzmaga produkcję hormonów przyczyniających się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Kiepska jakość snu i depresja

Osoby cierpiące na depresję mają problemy z zaśnięciem, a ich jakość snu jest bardzo słaba. Nie do końca wiadomo w tym przypadku, w którą stronę biegnie korelacja miedzy depresją a brakiem snu (czy to problemy ze snem przyczyniają się do rozwoju depresji, czy też ta choroba wzmaga problemy z zasypianiem), ale wiadomo, że zaburzenia snu w depresji są częste. U osób z objawami bezsenności depresja pojawia się 5 razy częściej niż u tych, które mają niezaburzony sen.

Zła jakość snu prowadzi do impotencji

W badaniach opublikowanych w „Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism” w 2002 roku udowodniono, że zaburzenia snu redukują ilość testosteronu u mężczyzn. A to z kolei owocuje problemami z erekcją.

Kiepski sen może sprzyjać tyciu

U osób, które śpią krótko, ryzyko nadwagi wzrasta o 30%. Wiąże się to z regulacją peptydów odpowiedzialnych za kontrolę apetytu. Przy małej ilości snu rośnie stężenie greliny – hormonu wydzielanego w czasie głodzenia się[2]. Im go więcej, tym bardziej chce nam się jeść.

Kiepska jakość snu u małżonka może prowadzić do… rozwodu

Nie jest to oczywiście zależność bezpośrednia, ale wielowątkowa. Przykładowo, partnerzy osób chrapiących są trzy razy bardziej podatni na bezsenność[3]. Zaburzenia snu u jednego partnera wpływają na zwiększenie liczby zaburzeń snu u drugiego. To zaś tworzy niekorzystny efekt synergii. W efekcie zaburzenia się pogłębiają i odbijają na sferze emocjonalnej i relacjach.

Problemów wynikających z niedosypiania i niskiej jakości snu jest wiele. Dlatego warto zainwestować w wygodne łóżko z dobrym stelażem, odpowiedni materac, poduszkę i dbać o prawidłową higienę snu. A przede wszystkim poświęcać na niego odpowiednio dużo czasu. Dobranoc!

[1] https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-article-BAT1-0041-0003

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18564298

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2644899/