ile śpią ludzie na świecie

Długość snu w różnych częściach świata

Prawdopodobnie nie ma na kuli ziemskiej człowieka, który nie lubi spać 🙂 Czy jednak średnia długość snu na świecie może się różnić zależnie od danego zakątka Ziemi? Ciekawi Cię, kto śpi najdłużej, a kto wstaje najwcześniej? Odpowiadamy poniżej!

Ile powinni spać ludzie na całym świecie?

Bez względu na część świata, w której się żyje, należy przesypiać wystarczającą dla zdrowia liczbę godzin snu. Dla każdego dorosłego człowieka jest to około 7–9 godzin na dobę. Oprócz długości odpoczynku ważna jest jego jakość. Wszystko to obliczała od czerwca 2014 r. do marca 2015 r. aplikacja Sleep Cycle. Prześledziła rytm dobowy ponad miliona ochotników w wieku 18–55 lat, mierząc średnią długość snu, pory wstawania i samopoczucie po przespanej nocy.

Średnia długość snu w różnych częściach świata

Wielu z nas nie lubi poniedziałków z powodu końca weekendowego spokoju i powrotu do dynamicznego zawodowego życia. Weekend jest też czasem, w którym możemy odespać po zarwanych w ciągu tygodnia nocach. I to właśnie sobota jest dniem, kiedy większość ludzi na świecie spędza najwięcej czasu w łóżkach. Nie inaczej jest w Polsce, prawda? 😉 W sobotę dłużej niż w inne dni tygodnia, bo aż o 41 minut, śpią Szwajcarzy (7 godzin i 49 minut) i Finowie – o 39 minut (8 godzin i 2 minuty).

Z kolei dniem, w którym ludzie otwierają oczy najwcześniej, jest poniedziałek. Już o 6.09 budzą się mieszkańcy Afryki Południowej – to o kwadrans wcześniej niż w pozostałe dni tygodnia. Ale to Szwajcarzy wyznaczają największą różnicę w długości snu między poniedziałkami a resztą „pracujących” dni tygodnia. Pierwszego dnia tygodnia wstają oni bowiem średnio o 6.49, a ich sen w pozostałe pracujące dni jest o 24 minuty dłuższy.

Kiedy śpimy najlepiej?

58% badanych osób stwierdziło, że najlepszą jakością snu (w dni robocze) cieszy się w środku tygodnia – w środę. Kolejnymi dobrymi „nocami” są wtorek i czwartek. Jednak nadal to weekend króluje jako „najlepsze noce” w ciągu całego tygodnia. To w niedzielę najwięcej osób budzi się w najlepszym nastroju. Sobotni poranek też często pojawiał się w odpowiedziach badanych. Z pewnością na ich samopoczucie wpływa perspektywa wolnych dni, w których w końcu mają czas dla siebie i rodziny.

CZYTAJ:  SleepConcept - Konsultantki Snu

Jak poprawić swój sen?

Jakość snu można, a nawet należy, ulepszać. Dobrze mieć na uwadze i stosować zasady higieny snu, które są takie same dla każdej narodowości. Warto zrezygnować z późnych posiłków i dużych ilości napojów przed snem, aby nie obciążać żołądka i pęcherza. Unikanie intensywnej aktywności sportowej i używek tuż przed położeniem się spać także pomoże w łagodnym zapadnięciu w sen.

W wywietrzonej i zaciemnionej sypialni zaśnięcie staje się przyjemniejsze i łatwiejsze. Niezwykle ważna jest oczywiście wygoda. Ubranie do spania powinno być komfortowe dla ciała, a co najważniejsze – dobrze dobrany musi być też materac. Odpowiednio dopasowany do wagi, budowy ciała, potrzeb i preferencji, jest kluczowym czynnikiem sprzyjającym zdrowemu i spokojnemu odpoczynkowi.

Tego, jak znaleźć materac na miarę swoich potrzeb, dowiesz się z następujących artykułów i infografik:

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ