jak dbać o kręgosłup

Jak dbać o kręgosłup?

Mówi się, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Jest to oczywiście prawdą również w odniesieniu do zdrowia kręgosłupa. Czasem zapominamy, że kręgosłup mamy tylko jeden. Warto i należy się o niego troszczyć w dzień i noc. Jak dbać o kręgosłup, by bez ograniczeń cieszyć się życiem?

Jak dbać o kręgosłup?

Jeśli jeszcze nie dokuczają Ci bóle pleców – wspaniale! Być może jednak doświadczasz już problemów z kręgosłupem. Bez względu na odpowiedź dbanie o kręgosłup jest sprawą kluczową. Ból pleców to nie tylko domena osób starszych – coraz częściej borykają się z nim ludzie młodzi.

Pragniemy zwrócić uwagę na to, jak ważny dla kręgosłupa jest dobór odpowiedniego materaca. Materaca, który właściwie podeprze kręgosłup i całe ciało. Który zapewni komfortowy i zdrowy sen. Nie da się też ukryć, że wielu z nas ma siedzący tryb życia. Praca przy biurku, jazda samochodem, oglądanie seriali na kanapie… To wszystko sprawia, że ruszamy się mniej, niż jest to zalecane. Często mniej, niż byśmy chcieli. Kolejną złotą myślą jest ta, mówiąca: „jeśli się chce, znajdzie się sposób”. I my w to wierzymy. Jeśli chcesz się więcej ruszać – do dzieła! Jeśli chcesz bardziej zadbać o swój kręgosłup – zrób to! Nie wiesz, jak dbać o kręgosłup? Poniżej podpowiadamy.

Aktywność fizyczna

W zdrowym ciele zdrowy duch… i kręgosłup! Nie musisz jednak uprawiać intensywnej aktywności fizycznej, by dbać o kręgosłup. Już sama zwyczajna czynność, jaką jest chodzenie, pomaga o niego zadbać. To łatwa forma ćwiczeniowa, która uruchamia stawy u podstawy kręgosłupa i aktywizuje mięśnie głębokie odpowiedzialne za jego stabilizację. Spacery poprawiają też samopoczucie, pomagają się zrelaksować, ale też odetchnąć i pobyć sam na sam ze swoimi myślami. Oczywiście spacery nie muszą być monotonne i powolne – zwiększaj ich dystans i tempo. Maszeruj dla ducha i ciała! Innym rekomendowanym sportem jest pływanie. Podczas pływania kręgosłup, mięśnie i stawy są odciążone. Ruch w basenie często polecany jest przy rehabilitacji kręgosłupa, bo wzmacnia jego mięśnie. Jednak przy każdej aktywności fizycznej ważna jest regularność.

Codzienne czynności

To, jak układamy nasze ciało w codziennych czynnościach, ma ogromny wpływ na stan kręgosłupa. Zaczynając od chodzenia, należy pamiętać o wyprostowanej pozycji ciała. To samo dotyczy siedzenia – nie garb się, nie przyklejaj nosa do ekranu komputera. Jeśli dużo czasu spędzasz przy biurku, zadbaj o dopasowany, ergonomiczny fotel. W ciągu dnia każdy z nas wiele razy podnosi się i sięga po różne przedmioty. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że tak na pozór błahe ruchy należy wykonywać w prawidłowy i świadomy sposób. Jak dbać o kręgosłup podczas takich czynności? Podnosząc przedmioty z podłogi, pamiętaj o schyleniu się na ugiętych nogach i trzymaj wyprostowane plecy. Jeśli przenosisz coś ciężkiego – najlepiej, żebyś trzymał to jak najbliżej ciała. Nigdy nie przenoś rzeczy z „zaokrąglonymi” plecami. A jak wstawać z łóżka? Nie zrywaj się gwałtownie do siadu, a usiądź na skraju łóżka dopiero po ułożeniu się w pozycji na boku.

A po materac udaj się do wyspecjalizowanego sklepu, gdzie znajdziecie profesjonalistów i pasjonatów zdrowego snu!

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ