jak spać, gdy boli kręgosłup

Jak spać, gdy boli kręgosłup?

Na problemy z plecami skarżą się i starsi, i młodsi, a nawet młodzież. Oprócz dbania o swój kręgosłup w ciągu dnia – w pracy, szkole, w domu i poza nimi – należy dbać o niego także w nocy, w trakcie wypoczynku. Jak więc połączyć spanie z bólem kręgosłupa?

Ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa to problem, który dotyka coraz więcej osób. Z powodu siedzącego trybu życia, małej ilości ruchu i złych nawyków ruchowych nie dotyczy tylko jednej grupy wiekowej i może uprzykrzać normalne funkcjonowanie osobom w każdym wieku. Wówczas szczególnie ważne jest zadbanie o prawidłowe ułożenie kręgosłup podczas snu. Tym bardziej, iż wiem, że sen to odpoczynek dla wszystkich naszych narządów – zaczynając od mózgu, a kończąc na palcach stóp – także więc i dla kręgosłupa. Może mu przynieść ulgę, pozwolić na rozluźnienie się, ale może również sprzyjać bólom albo je pogłębiać. Dlatego niezwykle istotna jest pozycja, w jakiej śpimy, a co za tym idzie – w jakiej ułożony jest kręgosłup przez aż kilka godzin.

Spanie a ból kręgosłupa

Śpimy na boku, na plecach albo na brzuchu. Najgorszą pozycją jest ta ostatnia, ponieważ uciskane są wówczas organy wewnętrzne, a płuca mają ograniczony dopływ powietrza. Źle wpływa to także na odcinek lędźwiowy kręgosłupa, który jest wtedy mocno obciążony. Najlepsze, jeśli nie mamy problemów z kręgosłupem, jest ułożenie się na plecach. W takiej pozycji ciężar ciała równomiernie rozkłada się na powierzchni materaca i wszystkie stawy, mięśnie i ścięgna mogą swobodnie odpoczywać.

Pozycja boczna

Jedną z najbardziej polecanych pozycji jest tzw. pozycja boczna – bezpieczna i nieinwazyjna. Potrzebnymi akcesoriami są zwinięta w rulon kołdra lub specjalna poduszka. Leżąc na boku, układamy jedną z nich między udami i kolanami. To ułożenie powinno sprawić, że oba stawy biodrowe będą w niewielkim zgięciu, w lekkiej rotacji i w odwiedzeniu. Pozycja boczna jest odpowiedzią na zagadnienie: „spanie a ból kręgosłupa”, ponieważ go odciąża. Pozwala również stawom kręgosłupa na prawidłowe, fizjologiczne ułożenie się. Niesie ze sobą stabilizację obręczy barkowej i biodrowej. Jeśli doświadczasz ostrych bólów kręgosłupa, pozycja boczna zapewni bezpieczne ułożenie Twojego ciała. Jest odpowiednia także przy mniej intensywnych dolegliwościach bólowych, a także idealna jako codzienny nocny nawyk.

Pamiętać należy, że na ułożenie ciała podczas snu ma poważny wpływ to, na czym śpimy. Źle dobrany materac, bardzo często wymusza np. niebezpieczną pozycję spania na plecach, bądź pogłębianie problemów w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Dlatego tak ważna jest rozmowa z profesjonalnym doradzą w salonie z materacami. A listę takich wyspecjalizowanych sklepów znajdziecie oczywiście na https://materasso.pl.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ