jak szybko zasnąć

8 trików, by szybciej zasypiać

Bezsenność to wśród Polaków prawdziwy problem. Doświadcza jej prawie połowa społeczeństwa, co ma oczywiście wymierne skutki gospodarcze. Jak zmniejszyć bezsenność bez leków? Kilka poniższych trików pomoże Wam zasnąć szybciej i lepiej wykorzystać noc.

1. Zasypiaj na boku

Ta pozycja najbardziej ułatwia zasypianie. Z badań przeprowadzonych w 1883 roku przez De Koninck wynika również, że najwięcej problemów z zasypianiem i snem mają osoby śpiące na wznak, czyli na plecach.

2. Kup dobrą poduszkę

Najlepiej anatomiczną, która nie będzie ani za twarda, ani za miękka i będzie dopasowywać się do krzywizn Twojego ciała. Wiele problemów z zasypianiem to efekt niewygodnego ułożenia głowy i nadmiernego obciążania kręgosłupa.

3. Zadbaj o ciszę lub zrelaksuj się przy muzyce

National Sleep Foundation ogłosiła, że dla 74% osób cisza jest kluczowa w zasypianiu, ale niektórym osobom w zaśnięciu może pomóc delikatna, dość cicha, relaksacyjna muzyka. Wypróbuj więc aplikację Sleep Timer, która po zadanym czasie działania stopniowo wycisza muzykę i wyłącza się.

4. Zmień pościel na naturalną

Popularne i modne w Polsce satyny niekoniecznie są dobrym wyborem, bo taka pościel to po prostu poliester, czyli sztuczne, nieprzepuszczające włókno. Nie pozwala ono na swobodną cyrkulację powietrza i sprawia, że się pocimy. To zaś powoduje uczucie dyskomfortu i zmusza nas do wiercenia się.

5. Weź ciepły (ale nie gorący) prysznic

Sprawi on, że zimą nie zmarzniesz i rozluźni się Twoje ciało. Uważaj jednak na to, by nie był zbyt gorący, bo może Cię pobudzić. Badania wykazują również, że osoby cierpiące na bezsenność mają wyższą temperaturę ciała niż osoby spokojnie i szybko zasypiające (Sleep Med Rev. 2008). Najlepszym sposobem na uspokojenie ciała jest ciepły prysznic i szybkie wejście do chłodnego pokoju.

6. Nagrzej pościel termoforem

W zimie problem z zasypianiem często wiąże się ze zbyt niską odczuwaną temperaturą. Aby to zmienić, poza prysznicem – o którym pisaliśmy powyżej – nagrzej też pościel termoforem. Najlepiej włożyć go pod kołdrę, kiedy idziemy się myć.

7. Wykorzystaj aromaterapię

Mały kominek z tea-lightem i olejkiem zapachowym może skutecznie przyspieszyć zasypianie. Najlepszym wyborem jest lawenda (która dodatkowo odstrasza insekty) oraz waleriana. Efektywnie zadziała również bergamotka. W sprzedaży dostępne są też gotowe mieszanki olejków ułatwiające zasypianie. Pamiętaj o tym, że zapach nie może być zbyt mocny. A jeśli okaże się, że lawenda Ci pomaga, to polecamy nasze materace naturalne z kolekcji Swiss i Lavender.

8. Uważaj na to, co jesz

Po pierwsze, posiłek przed snem nie może być zbyt ciężki, bo na pewno nie zaśniesz szybko. Po drugie, warto jeść takie produkty, które mają niski indeks glikemiczny, bo dzięki temu unikniesz efektu wyrzutu insuliny i pobudzenia, a także nie obudzisz się z głodu w środku nocy. Dobrze jeść pokarmy zawierające amino-tryptofan (np. mleko, pestki dyni, spirulinę, parmezan, słonecznik, sezam, rośliny strączkowe). Z tryptofanu syntetyzowana jest bowiem melatonina, która wpływa na regulację rytmu dobowego.

Jednak żaden trik nie pomoże, to może to oznaczać, że masz niewygodny materac. Zgodnie z analizą Sleep Fundation aż 93% osób uważa, że wygodny materac jest kluczowy dla zdrowego snu[i]. Potwierdzają to naukowcy, mówiąc, że zbyt twardy materac sprawia, że się wiercimy. Zbyt miękki powoduje zapadanie się ciała i w efekcie problemy z oddychaniem, co również wydłuża czas zasypiania oraz powoduje wybudzanie się w nocy. Jeśli odczuwasz problemy ze snem, zwróć uwagę na to, czy jest ci wygodnie, a jeśli nie – zainwestuj w nowy materac.

[i] sleepfoundation.org/healthy-sleep-tips

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ