melatonina a sen

Melatonina a sen

Jesteś szczęśliwcem, który z łatwością zasypia i przesypia całe noce? Wspaniale! Jest jednak wiele osób skarżących się na trudności z zaśnięciem i częste wybudzanie się w trakcie snu. Sięgają one po melatoninę. Poniżej znajdziesz informacje o tym, czym jest melatonina i jaką pełni funkcję.

Co to jest?

Melatonina to częsty wybór osób borykających się z problemami ze snem. Choć można ją znaleźć w domowej apteczce, warto zaznaczyć, że nie jest lekarstwem w ścisłym znaczeniu tego słowa. Czym zatem jest? Jest hormonem wytwarzanym po zmroku w organizmie człowieka. Z tego powodu nazywana jest hormonem ciemności. Melatoninę wytwarza szyszynka, czyli niewielki gruczoł w mózgu, który z siatkówek oczu otrzymuje informacje o zmniejszonym natężeniu światła, a zatem o nadchodzącej nocy. Melatonina ułatwia zasypianie i pomaga zlikwidować nocne wybudzenia. Dodatkowo korzystnie wpływa na samopoczucie.

Jak działa?

To właśnie od stężenia melatoniny we krwi uzależniony jest rytm dobowy człowieka. Jak wspomnieliśmy, produkcja melatoniny związana jest z natężeniem światła. Jej poziom wzrasta wraz ze wzrostem zaciemnienia otoczenia. Gdy jest jasno, wytwarzanie tego hormonu zostaje zatrzymane. Najwięcej jest jej w organizmie człowieka między godziną 24 a 3 rano. Im jesteśmy starsi, tym jej poziom w ciele się obniża, skutkując trudnościami z zasypianiem. Z tego powodu osoby po 80. roku życia budzą się wcześnie rano, zasypiają w ciągu dnia i doświadczają problemów ze snem. U dzieci wytwarzana jest dopiero od 12. tygodnia życia, a od ok. 20. tygodnia pojawia się u nich zarys cyklu czuwania i snu.

Objawy niedoboru melatoniny

Zbyt mała ilości melatoniny w organizmie może na dłużą metę prowadzić do stałego uczucia zmęczenia fizycznego, stanów nerwicowych czy depresji. Jak sprawdzić poziom melatoniny? Można wykonać badanie specjalnym zestawem do samodzielnego użycia, dzięki któremu oznacza się poziom hormonu z trzech próbek śliny pobranych w godzinach nocnych. Melatoninę mogą przyjmować wszyscy, którzy mają przesunięte fazy snu i czuwania, wykonując na przykład pracę zmianową. Dawka melatoniny powinna być dobierana indywidualnie do każdej osoby mającej trudności ze spaniem. Najczęściej stosuje się od 1 do 3 mg melatoniny, a w szczególnych przypadkach do 5 mg na dobę. Co ciekawe, melatoninę można znaleźć m.in. w wiśniach, migdałach, kardamonie czy kolendrze. Przeciwwskazaniami do jej stosowania są: zażywanie leków sterydowych, ciąża, laktacja, nowotwory krwi i poważne schorzenia psychiczne.

Zażywanie melatoniny jest bezpieczniejszym wyborem niż przyjmowanie leków nasennych, jednak i tak warto pamiętać o wcześniejszej konsultacji z lekarzem.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ