sen a odchudzanie

Czy sen wpływa na odchudzanie?

Wytrwanie na diecie odchudzającej bywa trudnym zadaniem. Czy oprócz treningów i zmniejszenia liczby przyjmowanych kalorii można sobie jakoś pomóc? Co z wysypianiem się? Czy sen wspomaga odchudzanie? O tym dowiesz się z poniższego artykułu.

Po co ten sen?

Nie odkryjemy Ameryki, jeśli powiemy, że sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zapewnia mu regenerację, korzystnie wpływa na ośrodkowy układ nerwowy (w tym np. na pamięć i koncentrację) oraz odporność, która szwankuje przy deficycie nocnego odpoczynku. Sen odgrywa także ważną rolę w regulacji układu hormonalnego. A to właśnie prawidłowa gospodarka hormonalna przesądza o powodzeniu przy zrzucaniu wagi!

Sen a odchudzanie

Jeśli organizmowi brakuje snu, dochodzi do zmian w wydzielaniu hormonów – głównie leptyny i greliny. Leptyna jest hormonem odpowiedzialnym za hamowanie apetytu, natomiast grelina odpowiada za podwyższone łaknienie. Zbyt krótki sen powoduje spadek poziomu leptyny, a zwiększenie wydzielania greliny. Skutkuje to wzmożonym apetytem, który znacząco utrudnia odchudzanie. Dodatkowo leptyna wpływa na obniżenie poziomu insuliny w organizmie. Jeśli więc nie wysypiasz się, poziom leptyny jest niższy niż zazwyczaj, a ilość insuliny – większa. W skrócie: sprawia to, że tkanka tłuszczowa odkłada się w organizmie znacznie skuteczniej. Niestety.

Hormonem, o którym warto jeszcze wspomnieć, jest kortyzol. To tak zwany hormon stresu, wydzielany także wtedy, gdy jesteśmy niewyspani. Zdenerwowani, bardzo często sięgamy po jedzenie, aby zmniejszyć napięcie i poprawić samopoczucie. Nierzadko jemy wtedy słodycze albo fast foody, które stają się nadprogramowymi kaloriami w diecie. Jeśli jesteś w trakcie odchudzania, to pamiętaj, że niewyspane osoby jedzą więcej! Sen przy odchudzaniu jest kluczową (a często pomijaną) kwestią.

O czym jeszcze warto pamiętać przy odchudzaniu?

Metabolizm zwalnia w nocy, dlatego lepiej nie jeść zbyt obfitych kolacji 2–3 godziny przed snem. Warto unikać też gorących i pikantnych posiłków, ponieważ przez podniesienie temperatury ciała, która przed snem spada, sen może być przerywany i płytki. Na obniżenie jakości odpoczynku wpływają także alkohol i kofeina, które należy odstawić przed nadejściem wieczoru.

CZYTAJ:  Sowa, skowronek, a może niedźwiedź? Rytm dobowy i sen

Aby ułatwić sobie sen, dobrze też zadbać o sypialnię. Najlepsze pomieszczenie do spania to takie, które jest wywietrzone. Panuje w nim odpowiednia wilgotność powietrza i temperatura. Pokój powinien być maksymalnie zaciemniony i pozbawiony urządzeń emitujących niebieskie światło, utrudniające zasypianie. Wyłącz więc przed snem telewizor, komputer, tablet i nie przeglądaj telefonu. Zamiast tego przeczytaj rozluźniającą książkę na wygodnym materacu, który – mamy nadzieję – jest odpowiednio dobrany do Twoich potrzeb i preferencji.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ