kręgosłup jak spać

Czy to, jak śpisz, szkodzi Twojemu kręgosłupowi?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że sposób, w jaki śpimy, ma ogromny wpływ na nasz kręgosłup. A stan naszego kręgosłupa wpływa na nasze samopoczucie i funkcjonowanie w ciągu doby. Jak spać, żeby kręgosłup mógł zdrowo wypocząć?

Jak spać?

Zdarza Ci się marzyć o położeniu się do łóżka po wycieńczającym dniu, aby wreszcie dać odpocząć plecom? Wybór najlepszej pozycji do spania to nie tylko zapewnienie sobie wygody, ale również odpowiednich warunków do zdrowego odpoczynku. Zdrowy sposób snu niweluje lub ogranicza bóle pleców, głowy, karku, zaburzenia krążenia i drętwienie kończyn. Zapomnij też o wybudzaniu się w trakcie nocy czy ciągłym zmęczeniu spowodowanym niewyspaniem. Sposób snu definiuje jego jakość, a to wpływa na Twoje ogólne zdrowie i kręgosłup. Jak spać, by wspierać swoje zdrowie – na plecach, boku czy na brzuchu?

Spanie na plecach i brzuchu

Najzdrowszą pozycją snu jest spanie na plecach. Pozwala na ułożenie kręgosłupa, głowy i karku w neutralnej pozycji oraz zniwelowanie i wykluczenie dolegliwości bólowych. Pozycja może być jednak nieodpowiednia dla osób cierpiących na bezdech senny czy chrapanie. Dla śpiących na plecach najlepsze będą materace piankowe, lateksowe i kieszeniowe. Brakowi chrapania sprzyja natomiast spanie w pozycji bocznej. Układ oddechowy pozostaje drożny, dzięki czemu spanie na boku jest polecane osobom z bezdechem sennym. Pozycja ta zmniejsza też szanse cofnięcia się treści żołądkowej do przełyku. Leżenie na lewym boku ułatwia pracę wątrobie, sercu oraz układowi limfatycznemu. Należy jednak utrzymywać kręgosłup w linii prostej i nie zwijać go za bardzo. Najlepsze do spania na boku będą materace z lateksu, piany wysokoelastycznej średniej twardości,  albo pianki termoelastycznej.

A co ze spaniem na brzuchu?

Czy leżenie na brzuchu z głową odwróconą na bok ma jakiś pozytywny wpływ na ciało? Nie. Tej pozycji nie polecamy nikomu, nawet jeśli bardzo ją lubicie. Dlaczego? Podczas takiego ustawienia ciała mięśnie kręgosłupa odcinka szyjnego się naciągają. Może to prowadzić do dolegliwości bólowych pleców i karku. Uciskane przez ciężar ciała płuca nie mogą się odpowiednio wypełnić powietrzem. A to z kolei zmniejsza dotlenienie organizmu. Nacisk wywierany na stawy i mięśnie może prowadzić do mrowienia w kończynach i ich drętwienia. Jeśli nie odwiedliśmy Cię od pomysłu spania na brzuchu, najlepszym wyborem w tym przypadku będą średnio twarde materace wysokoleastyczne, lateksowe bądź kieszeniowe.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Na co jeszcze, oprócz pozycji spania, warto zwrócić uwagę, aby nie zaszkodzić kręgosłupowi podczas snu? Na pewno ważna jest twardość materaca. Nie może być on ani za miękki, ani za twardy. Jeśli nasze ciało będzie się w niego przesadnie zapadać, nie będzie mogło zostać podparte w odpowiedni sposób. Przy za twardym materacu kręgosłup będzie wyginał się w nienaturalny łuk. Materac musi być dobrej jakości i spełniać swoje funkcje. Jeśli ma wgłębienia, stracił pierwotną elastyczność i jest już wysłużony – czas zakupić nowy. Należy pamiętać, że nawet najlepszy model nie będzie efektywnie spełniał swoich zadań bez odpowiedniego stelaża. Tak samo bez dobrze dobranej poduszki, która zapewni optymalną wysokość podparcia dla głowy i odciążenie mięśni karku – np. anatomiczna poduszka Materasso Paris Viscogreen.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ