stres

Stres a komfort snu

W obecnych czasach stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Niezależnie od tego czy wynika on ze stresującej pracy, obowiązków dnia codziennego, czy chociażby ze zwykłego zabiegania, jeśli utrzymuje się przez dłuższy czas, może determinować nasze samopoczucie, emocje, zachowanie. Może mieć wpływ nawet na komfort i jakość naszego snu, prowadząc wręcz do bezsenności.

Silny i przedłużający się stres – skutki

Niewielka dawka stresu zazwyczaj napędza nas do działania. Sprawia, że mobilizujemy wszystkie swoje siły, aby zrealizować zamierzony cel. Jednak jeśli poziom stresu jest zbyt wysoki, a w dodatku utrzymuje się przez dłuższy czas, nasz organizm może mocno ucierpieć. Począwszy od przewlekłego zmęczenia, ciągłego napięcia, niepokoju, przez problemy z koncentracją i większą częstotliwość popełniania błędów w pracy, po apatię, spadek nastroju, a nawet skłonności do depresji. Ucierpieć może również nasz układ krążenia – osoby poddane długotrwałemu stresowi są częściej narażone na choroby serca i wysokie ciśnienie krwi. Ponadto stają się bardziej podatne na infekcje, ponieważ ich system odpornościowy ulega osłabieniu. Pojawić się u nich mogą również problemy żołądkowe i wiele, wiele innych.

Błędne koło

Jeśli nasz dzień jest stresujący, zazwyczaj trudniej jest nam się wyciszyć i zasnąć. Przekręcając się z boku na bok, rozmyślamy, analizujemy różne zdarzenia i czujemy ciągłe napięcie. Nic więc dziwnego, że nawet jeśli zaśniemy, nie uda nam się zregenerować tak efektywnie, jak mogłoby to mieć miejsce w sytuacji, kiedy położylibyśmy się spać zrelaksowani.

Stres obniża zdolność do zapadania w sen głęboki, podczas którego nasz organizm ma szansę odpocząć. Sen głęboki sprzyja wyciszeniu – podczas tej fazy mózg zmniejsza częstotliwość swojej pracy, spada ciśnienie krwi i temperatura ciała, oddech staje się regularny, a mięśnie rozluźniają się. Jednym słowem podczas głębokiego snu ładujemy swoje akumulatory, a stres skutecznie nam to utrudnia.

Co więcej, u osób, które mają problemy ze snem, zwiększa się poziom hormonów stresu. Uniemożliwiają one efektywne funkcjonowanie w ciągu dnia i przyczyniają się do kolejnych problemów z zaśnięciem. W ten sposób napędza się tak zwane błędne koło: stres powoduje problemy ze snem, a brak snu wywołuje kolejny stres.

Jeśli nie przerwiemy tego mechanizmu, możemy narazić się na poważne problemy zdrowotne.

Jak radzić sobie ze stresem?

Dlatego tak ważne jest, aby zrobić wszystko, by nawet po stresującym dniu zadbać o wyciszenie i relaks przed snem. Warto do minimum ograniczyć wtedy ilość bodźców – przed pójściem spać nie oglądać już telewizji, nie korzystać z komputera ani komórki.

Przygotowanie do snu

Na 2-3 godziny przed snem nie powinno się już jeść, a dobrym sposobem na lepszy sen jest wypicie wtedy szklanki ciepłego mleka. Dobrze jest też zadbać o optymalne warunki do snu, odpowiednią temperaturę i wietrzenie sypialni. Warto też przed udaniem się na spoczynek unikać nadmiernie stymulujących bodźców – ostrego światła czy głośnej muzyki.

Ile spać?

Dla uczucia wyspania i regeneracji ważny jest również moment, w jakim się wybudzimy – najkorzystniej jest, kiedy pobudka następuje pomiędzy cyklami snu. Dlatego wiedząc, że jeden cykl trwa około 90 minut, watro nastawić budzik tak, aby czas snu był wielokrotnością liczby 90 (np. 6, 7,5 godziny).

Aromaterapia

Również dzięki stosowanej w materacach aromaterapii można poprawić sobie warunki relaksującego snu. Nie od dzisiaj wiadomo, że takie uspakajające, relaksujące właściwości posiada lawenda. Dlatego w firmie MATERASSO bardzo często wykorzystuje się jej zbawienne działanie (np. w materacach z linii Swiss).

Dobrej nocy!

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ