niebieskie światło a sen

Wpływ niebieskiego światła ekranów na organizm

Niestety, ale coraz więcej osób cierpi na zaburzenia snu. Okazuje się, że jedną z przyczyn ich występowania może być światło. A dokładnie niebieskie światło emitowane przez ekrany urządzeń. Czym dokładnie jest i jak rozwiązać problem: niebieskie światło a sen? O tym poniżej.

Czym jest niebieskie światło?

Niebieskie światło, czyli światło widzialne o wysokiej energii, to rodzaj światła emitowanego przez słońce, ale także przez energooszczędne oświetlenie i wyświetlacze urządzeń cyfrowych. Mowa tu o urządzeniach, których każdy z nas używa – smartfonach, tabletach, monitorach komputerów czy telewizorach. Choć niebieskie światło jest zjawiskiem naturalnym, bo przecież jest częścią światła dziennego, to długotrwała ekspozycja na nie może powodować zaburzenia rytmu snu, zmęczenie oczu, a nawet uszkodzenie siatkówki i zwyrodnienie plamki żółtej.

Wpływ niebieskiego światła na wzrok

Dlaczego światło niebieskie jest szkodliwe dla oczu? Powodem jest to, że znajduje się ono w pobliżu spektrum ultrafioletu, który jest szkodliwy dla komórek organizmu. Skutkiem jego działania są zaburzone procesy metaboliczne zachodzące w siatkówce. Następstwem tego jest za duża ilość wolnych rodników, które uszkadzają komórki receptorowe. Dodatkowo nerwy wzrokowe reagując na niebieskie światło, stale się kurczą i rozluźniają. Przez to często odczuwane jest zmęczenie oczu, niewyraźne widzenie lub bóle głowy. A także pieczenie oczu, łzawienie i suchość – na co skarży się wiele osób pracujących przy komputerze.

Niebieskie światło a sen

Ekpozycja organizmu na niebieskie światło jest dla mózgu ludzkiego sygnałem, że trwa dzień i czas aktywności. Z tego powodu zaburzone zostaje wydzielanie melatoniny – hormonu, który pomaga zasnąć. Melatonina odpowiada też za obniżenie ciśnienia krwi, poziomu glukozy i ciepłoty ciała – wszystko po to, aby ułatwić sen. Nic dziwnego, że trudno jest usnąć, kiedy przez działanie niebieskiego światła jej produkcja zostaje zahamowana. Dlatego oglądanie serialu czy przeglądanie Facebooka tuż przed snem nie jest dobrym pomysłem, jeśli zależy nam na zdrowym, spokojnym i efektywnym śnie.

”]

Jak ograniczyć niebieskie światło?

W jaki sposób ugryźć problem: niebieskie światło a sen? Odpowiedź jest prosta, choć dla niektórych niełatwa w realizacji – nie używać przed snem urządzeń emitujących niebieskie światło. Najlepiej na około trzy godziny przed porą snu. Zamiast laptopa czy telefonu można sięgnąć po papierową książkę. Najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie higieny snu, czyli m.in. wykluczenie wszystkich bodźców utrudniających zasypianie – dźwiękowych i wizualnych. Prawdopodobnie rozwój nowych technologii przyniesie nam coraz więcej cyfrowych urządzeń, z których może być jeszcze trudniej zrezygnować. Dlatego tak ważne jest pamiętanie o zachowywaniu zasad dobrego, higienicznego snu.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ