spanie przy włączonym świetle

Spanie przy zapalonym świetle. Czy to dobry pomysł?

Chcąc zapewnić sobie komfortowy wypoczynek, warto posłuchać badaczy i usunąć z sypialni telewizor oraz inne źródła światła. Spanie przy zapalonym świetle może powodować nie tylko dyskomfort, ale także być przyczyną wielu groźnych chorób całego organizmu.

Szkodliwe światło

Trzeba pamiętać, że nocne oświetlenie to nie tylko włączona lampka czy telewizor, ale także latarnie uliczne i neony. Światło hamuje wydzielanie w mózgu melatoniny i organizm przestaje odróżniać dzień od nocy. Uczeni z Harvard Medical School zbadali tę zależność i odkryli, w jaki sposób może to na nas wpłynąć. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie konsekwencje zdrowotne ma zasypianie przy zapalonym świetle.

Poważne skutki dla zdrowia

Nowotwory

Badanie przeprowadzone w latach 1988-2013 przez naukowców z Harvardu na grupie 110 tys. kobiet wykazało współzależność poziomu oświetlenia w nocy z podatnością zachorowania raka piersi[1]. Wyniki jasno pokazują, że przyczyna tkwi w zakłóceniach hormonalnych spowodowanym mniejszym wydzielaniem melatoniny, hormonu zapobiegającym nowotworom piersi czy prostaty. Zaobserwowana relacja miała tym większe następstwa u kobiet pracujących na nocną zmianę.

Cukrzyca

Ekspozycja na światło w nocy gwałtownie zmienia odporność na insulinę. Obniżona wrażliwość komórek organizmu na przyswajanie glukozy do krwi może prowadzić do rozwoju cukrzycy typu 2. Naukowcy z Harvardu zbadali 10 osób, którym zmieniono tryb pracy z dziennej na nocną[2]. W rezultacie wzrósł u nich poziom cukru, a badani znaleźli się w stanie przedcukrzycowym.

Otyłość

Światło emitowane w nocy może sprzyjać otyłości. Niewyspany i zmęczony człowiek częściej sięga po wysokokaloryczne przekąski, co skutkuje przyrostem masy ciała[3]. To nie tylko problem estetyczny, ale i istotny czynnik w rozwoju przeróżnych problemów zdrowotnych, np. chorób serca, układu krążenia czy narządów ruchu, a także zaburzeń miesiączkowania.

Depresja

Nawet słabe światło w nocy utrudnia procesy zapamiętywania oraz odczuwania emocji, ponieważ w mózgu podwyższa się poziom adenozyny. Człowiek zaczyna być rozdrażniony, mieć pogorszony nastrój i kłopoty z koncentracją. Z kolei to prowadzi do częstszych zachowań świadczących o zaburzeniach psychicznych – nerwicy, stanów lękowych, a także depresji[4].

CZYTAJ:  Spanie podczas upałów. Jak sobie radzić?

Przedwczesne starzenie się skóry

Światło niebieskie emitowane przez ekrany urządzeń elektronicznych może powodować zmniejszenie ilości karotenoidów w skórze, które chronią przed starzeniem. W efekcie skóra traci sprężystość i szybciej pojawiają się pierwsze zmarszczki oraz zaburzenia pigmentacji. Dodatkowo, jeśli przykładasz ekran telefonu do skóry, to zwiększasz ryzyko uszkodzenia bariery ochronnej i powstawania stanów zapalnych.

Zaburzenia w fazach snu

Światło niebieskie emitowane w nocy nie tylko sprawia, że później idziesz spać – wpływa także na krótsze znajdowanie się w fazie snu głębokiego, zwanej REM oraz opóźnia pojawianie się 2. i 3. stadium snu NREM. Skutkuje to trudniejszym wstawaniem i mniejszym wysypianiem się. Jeśli wspomniane wyżej fazy snu ulegną zakłóceniu, to człowiek mógł funkcjonować jako inteligentna i emocjonalnie rozwinięta jednostka.

CZY WIESZ, ŻE…

The Lucidity Institute sprzedaje urządzenia o nazwie NovaDreamer[5]. To maski, które mają za zadanie wykryć moment, gdy mózg wchodzi w fazę REM. Kiedy tak się stanie, urządzenie wysyła pojedynczy sygnał czerwonego światła w kierunku powieki. Sygnał powinien uświadomić użytkownikowi maski, że obecnie śni.

Jak najwięcej ciemności

Aby lepiej wypocząć i zmniejszyć ryzyko wystąpienia groźnych chorób oraz innych konsekwencji zdrowotnych, należy więc zadbać o prawidłowe zaciemnienie sypialni. Oprócz tego wieczorem lepiej unikać z korzystania z wszelkich urządzeń elektronicznych emitujących niebieskie światło, a jeśli jest to niemożliwe, to warto zainstalować specjalne oprogramowanie, które umożliwia jego ograniczenie. Skorzysta na tym nie tylko Twoje zdrowie, ale także portfel!

 

 

 

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ