Płytki sen – czym jest i jak z nim walczyć

Czy zdarza Ci się, że budzisz się zmęczony i niewyspany? Jedną z przyczyn może być zbyt długi płytki sen. Na czym polega ten problem i jak sobie z nim poradzić? Pomocna może być wiedza, czym są fazy snu, kilka dobrych nawyków przed położeniem się spać oraz odpowiednio dobrany materac.

Jak śpi człowiek? Dowiedz się więcej o fazach snu

Płytki sen to jedna z kilku następujących po sobie faz snu. Nie należy go traktować jako coś niewłaściwego. Problem pojawia się wtedy, gdy z różnych powodów ludzki mózg nie przechodzi w kolejną fazę snu głębokiego, a faza snu płytkiego się przedłuża. Zdarza się, że faza snu głębokiego trwa zbyt krótko, przez co Twój organizm nie może odpowiednio wypocząć.

Zdrowy sen człowieka dzieli się na dwie główne fazy, które występują naprzemienne i razem trwają ok. 120 minut. Jedna z nich to faza NREM (non-rapid eye mement, czyli faza snu o wolnych ruchach gałek ocznych). To stadium snu pojawia się zaraz po zaśnięciu i trwa do 100 minut. Ciśnienie krwi i ciepłota ciała spadają, a oddech się wyrównuje.

Po fazie NREM następuje faza snu REM (rapid eye movement, czyli faza szybkiego ruchu gałek ocznych). Trwa ona ok. 15-20 minut. To wtedy śnisz! U osoby śpiącej można zaobserwować wzrost ciśnienia krwi, rozluźnienie mięśni i nieregularny oddech.

Czym jest płytki sen?

Co wspólnego z tzw. płytkim snem mają dwie główne fazy snu? Idźmy krok dalej. Faza NREM dzieli się na trzy „podfazy”:

  • stadium zasypiania – stan między czuwaniem i snem, trwa ok. 5-10 minut;
  • stadium snu płytkiego – powinno trwać ok. 20 minut, to czas, gdy obniża się tętno i stabilizuje oddech, faza snu płytkiego to lekki sen i łatwo go przerwać;
  • stadium snu głębokiego – to faza, w której mózg się najbardziej regeneruje i wycisza, mięśnie rozluźniają, a oddech zwalnia. To sen, który trudno przerwać, ale jeśli teraz się obudzisz, będziesz bardzo niewyspany. Faza snu głębokiego (czasem dzieli się ją jeszcze na dwie krótsze fazy) powinna trwać ok. 60 minut.
CZYTAJ:  Sztuka tworzenia idealnego kącika snu: poradnik aranżacji sypialni

W ciągu nocy każdy śpiący człowiek powinien przejść ok. czterech takich cyklów. Problem pojawia się wtedy, gdy faza zasypiania i płytkiego snu nie zmienia się płynnie w potrzebną dla Twojego mózgu fazę snu głębokiego. Wtedy często się wybudzasz, przeszkadza Ci każdy bodziec, a mimo nocy spędzonej w łóżku wstajesz zmęczony i niewyspany.

Jakie skutki przynosi zbyt krótki głęboki sen?

  • spadek energii i koncentracji, uczucie zmęczenia przez cały dzień;
  • brak motywacji do podejmowania nowych wyzwań;
  • opóźniony refleks;
  • nawracające infekcje i osłabienie organizmu;
  • zaburzenia psychiczne.

Skąd się bierze problem z płytkim snem?

Przyczyn niewłaściwej kolejności lub długości faz snu może być bardzo wiele. Najczęstsze z nich to stres i duże napięcie emocjonalne. Gdy przed snem się denerwujesz, trudno Ci będzie spać spokojnie.

Kolejna przyczyna zaburzeń związanych z płytkim snem to nieregularny i niezdrowy tryb życia. Spożywanie alkoholu i przetworzonej żywności, palenie papierosów, picie kofeiny przed snem zaburzają prawidłowy sen. Podobnie działa brak regularności dobowej – z tego powodu problemy ze snem można zauważyć u osób pracujących w systemie zmianowym. Niekorzystny wpływ mają również ekrany emitujące niebieskie światło, a przede wszystkim używanie smartfonu czy tabletu tuż przed pójściem spać.

Warto też wiedzieć, że bardzo często powodami kłopotów z płytkim snem mogą być złe warunki w sypialni: zbyt duży hałas, zbyt wysoka temperatura, źle dobrany i niekomfortowy materac.

Jakie łóżko na problemy ze snem? Wybierz materac wysokoelastyczny

Wśród materacy, które pomagają osobom borykającym się z zaburzeniami snu, szczególnie polecamy modele wysokoelastyczne. Piany wykorzystywane w tych materacach mają zwiększoną sprężystość i elastyczność. Zapewniają lepszą cyrkulację powietrza, a więc gwarancję wygodnego snu przez całą noc bez wybudzania się pod wpływem zimna lub gorąca.

Sprawdź materac Beauty Collagen ze sklepu Materasso zbudowany z kilku wysokoelastycznych pian, m.in. lodowej pianki Greengel, piany Lavender działającej antybakteryjnie i wyciszająco oraz piany Collagen, która idealnie dopasowuje się do kształtu ciała.

CZYTAJ:  Z kosmosu do łóżka! [INFOGRAFIKA]

Inną propozycją jest materac naturalny Camilca Comfort. W jego składzie znajdziesz komfortową piankę wysokoelastyczną Visco Camilca o otwartej strukturze komórkowej oraz zimną piankę Herbal z działającym kojąco i antybakteryjnie ekstraktem z rumianku.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ