Czym jest dług snu? Czy można go spłacić?

Czy zdarzyło Ci się kiedyś być niewyspanym nawet po długiej przespanej nocy? To może świadczyć o tym, że zaciągnąłeś „dług snu”. Czym jest ten dług, jak się kumuluje oraz jakie są jego niekorzystne skutki dla zdrowia? Warto poznać metody pomocne w spłacie tej „długoterminowej pożyczki od snu” oraz poprawiające higienę snu, aby zapobiec narastaniu deficytu.

Czym jest dług snu?

Dług snu, czyli inaczej deficyt snu, jest różnicą pomiędzy ilością, którą organizm potrzebuje, a ilością snu, którą ma faktycznie zapewnioną. Dług snu to coś więcej niż jedna nieprzespana noc. To cykliczny deficyt, który może prowadzić do poważnych konsekwencji dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

Może on wynikać z wielu różnych czynników, m.in. z niewłaściwego planowania czasu snu, zbyt intensywnego trybu życia, stresu czy złych nawyków przed snem, takich jak korzystanie z urządzeń elektronicznych. Każdy z nas ma indywidualne zapotrzebowanie na sen. Zazwyczaj zaleca się 7–9 godzin snu w przypadku osób dorosłych, aby organizm mógł się odpowiednio zregenerować.

Jak kumuluje się dług snu?

Nasz organizm potrzebuje odpowiedniej ilości snu, aby wykonać wiele istotnych procesów naprawczych i regeneracyjnych. Jeśli nie dostarczymy mu wystarczającej ilości snu przez dłuższy czas, dług zaczyna się kumulować, choć jego konsekwencje nie muszą być widoczne od razu. Przykładowo, jeśli potrzebujesz osiem godzin snu, a od poniedziałku do piątku śpisz jedynie pięć godzin, to codziennie Twój deficyt wzrasta o trzy godziny, czyli piętnaście przez te pięć dni.

W jaki sposób można spłacić dług snu?

Długu „zaciąganego” od dłuższego czasu nie spłacisz podczas jednego weekendu, śpiąc nawet po kilkanaście godzin. Choć drzemki i dłuższy sen w weekend mogą przynieść chwilową ulgę, to nie stanowią one skutecznego sposobu na spłacenie go w dalekobieżnej perspektywie. Najlepszym sposobem będzie zadbanie o codzienną higienę snu. Na przykład trzymanie się stałego harmonogramu snu, a więc zasypianie i wstawanie mniej więcej o tych samych porach, dotyczy to również weekendów. Staraj się przesypiać odpowiednią liczbę godzin każdej nocy. Prawidłowa higiena snu to także unikanie spożycia alkoholu i niezdrowych posiłków tuż przed snem, ponieważ mogą one zakłócać cykl snu i przyczyniać się do tego, że sen będzie mniej efektywny.

CZYTAJ:  Wpływ niedoboru snu na serce

Ważne, aby w sypialni zadbać o dobre warunki ułatwiające zasypianie. Zatem pamiętaj o otrzymywaniu w niej odpowiedniej, nie za wysokiej, temperatury (około 16–19 stopni Celsjusza) oraz optymalnego zaciemnienia. Co więcej, komfort snu poprawi również właściwie dobrany materac. Materac Hybrid Herbal produkcji Materasso zawiera między innymi piankę Herbal z wyciągiem z rumianku, który ułatwi Ci zaśnięcie. Z kolei materac Hybrid Aquasleep z termoelastyczną pianą AQUA SLEEP i siedmioma sferami twardości pozwoli na odprężenie kręgosłupa podczas snu.

Objawy braku snu

Kiedy pozwalasz swojemu organizmowi się zregenerować, wzrasta twoje samopoczucie i jesteś bardziej efektywny w ciągu dnia. Prawidłowy sen ułatwia właściwą pracę metabolizmu. Natomiast niedobór snu może prowadzić do różnych objawów, w tym zmęczenia, problemów z koncentracją, drażliwości, a nawet depresji i zaburzeń nastroju. Ponadto brak snu może prowadzić do zaburzeń równowagi hormonalnej, wzrostu poziomu kortyzolu (hormonu stresu), a także wpływać na funkcjonowanie układu odpornościowego, zwiększając podatność na infekcje. A także zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, wystąpienia chorób serca czy udaru mózgu.

Wiedza, na temat, czym jest dług snu, dbanie o zdrowy sen oraz świadome podejmowanie działań mających na celu spłatę długu snu może przynieść wiele korzyści dla ogólnego samopoczucia i jakości życia. Dlatego nie bagatelizuj znaczenia snu i zadbaj o jego odpowiednią ilość w ciągu doby.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ