spiący seniorzy

Wraz z wiekiem spada jakość snu – jak zadbać o sen seniora?

1

Nie jest tajemnicą, iż osoby starsze z wiekiem odczuwają pogorszenie jakości snu. Cierpią na bezsenność, wybudzają się w nocy, wstają zbyt wcześnie, a ich sen jest zbyt krótki. Z czego to wynika i jak zadbać o sen seniora?

Przyczyny zaburzeń snu o osób starszych

U osób starszych zaburzenia snu mogą wynikać z wielu przyczyn. Niektóre są typowe dla późnego wieku, inne zaś związane z dodatkowymi chorobami, z którymi borykają się seniorzy. Mniejsze zapotrzebowanie na sen jest zupełnie naturalne. Wynika z mniejszej aktywności w ciągu dnia i w związku z tym mniejszych potrzeb regeneracyjnych organizmu.

Wybudzenia często związane są z zaburzeniami układu moczowego i wynikającą z nich częstszą potrzebą oddawania moczu, problemami trawiennymi, które nasila pozycja leżąca, bólami stawów wynikającymi z artretyzmu i reumatyzmu czy też dusznościami związanymi z niewydolnością serca.

Przy chorobach demencyjnych, takich jak Alzheimer, może pojawiać się zjawisko sundowningu – pobudzenia w godzinach wieczornych, które uniemożliwia spokojne zaśnięcie.

Problemy z zasypianiem i ciągłością snu mogą też być powodowane przez leki bądź ich kombinacje, dlatego zawsze warto dopytać lekarza bądź przeczytać ulotkę leku, by wiedzieć, jakie są ich skutki uboczne.

Sen seniora – jak o niego zadbać?

Skoro jest tak wiele przyczyn problemów ze snem u seniorów, to czy można im jakoś zapobiec? Na szczęście tak.

Ważnym elementem jest zdiagnozowanie problemów ze snem. Jeśli osoba starsza często drzemie i śpi w ciągu dnia, to w nocy jej zapotrzebowanie na sen jest mniejsze i stąd bezsenność i wczesne wybudzania się. W takiej sytuacji pomóc może zwiększenie poziomu aktywności dziennej osoby starszej – np. poprzez dodatkowe zajęcia.

Właściwa higiena snu

Zadbać należy o to, by pokój był przewietrzony, a temperatura w nim panująca ułatwiała zasypianie (mimo że lepiej zasypia się w chłodniejszym pomieszczeniu, to w przypadku osób starszych musi być nieco cieplej). Osoba starsza nie powinna przed snem pić zbyt dużych ilości wody ani spożywać potraw ciężkostrawnych, bo tym bardziej mogą utrudnić zasypianie.

Odpowiedni materac i poduszka dla seniora

Bardzo duże znaczenie dla jakości snu osoby starszej ma materac. Musi być dość miękki, bo cieńsza skóra u osoby starszej i nierzadko również mniejsza warstwa tkanki tłuszczowej sprawiają, że każdy ucisk na ciało jest bardziej wyczuwalny. Do tego osoby starsze miewają problemy z termoregulacją – przy zasypianiu bywa im za zimno, a w nocy często się przegrzewają. Dla nich dobrym rozwiązaniem będą materace wspierające termoregulację – np. Thermo Silver.

W okresie starości często pojawiają się tez alergie, a skóra jest bardziej delikatna i podatna na podrażnienia. Dobrym wyborem będzie zatem materac antyalergiczny wykonany z naturalnych składników (np.: Natur Biogreen bądź Lavender).

Ważna jest również odpowiednia poduszka – rehabilitacyjna i ortopedyczna. Dzięki przytrzymywaniu głowy w odpowiedniej pozycji pozwoli obniżyć napięcie mięśniowe i nie będzie blokować przepływu krwi. Jeśli problemem seniora są skurcze łydek, można rozważyć poduszkę pod stopy, która pozwoli utrzymywać je nieco wyżej, bądź materac z ruchomym stelażem i lekkie podniesienie jego dolnej części.

Jeśli te wszystkie sposoby nie poprawią jakości snu, warto wybrać się po poradę do poradni leczenia snu. Specjaliści dzięki analizie indywidualnej sytuacji seniora będą mogli pomóc dobrać odpowiednią metodę terapii.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ