Materac a bolący kręgosłup [AKTUALIZACJA]

6

Czy możesz powiedzieć, że nigdy nie odczuwałeś(-aś) bólu pleców? No właśnie. Możemy się założyć, że wiesz, czym jest ból kręgosłupa. Jak spróbować sobie pomóc? Jak zmniejszyć lub wyeliminować go ze swojego życia? I czy materac może w tym pomóc? O tym poniżej.

Ból kręgosłupa

Niestety, większość z nas skarży się na dolegliwości bólowe związane z kręgosłupem. Mówią o tym osoby coraz młodsze, których styl życia często potęguje te dolegliwości. Brak ruchu, praca w jednostajnej i siedzącej pozycji przez 8 godzin czy długotrwałe wpatrywanie się w ekran telefonu mają ogromny wpływ na nasze ciało. Doskonale wie o tym kręgosłup, który bólem przypomina o konieczności łagodniejszego i czulszego traktowania. Plecy bolą i w pracy przy biurku, i w domu podczas zabawy z dziećmi, sprzątania czy innych domowych czynności. Źródła bólu kręgosłupa mogą być różne, a niekiedy wymagają konsultacji z lekarzem. Często jego przyczyną jest… zły materac!

Materac na ból kręgosłupa

Materac na plecy może wpływać dwojako. Po pierwsze, niewygodny i nieodpowiednio dobrany może nie tylko powodować bóle pleców, lecz nawet je pogłębiać! Niby jest to oczywiste, jednak wiele osób nie przykłada wystarczająco dużej wagi do tego, na czym śpi. Świadome i odpowiedzialne podejście do wyboru podłoża, na którym podczas snu spędza się ok. 1/3 życia, jest niezwykle ważne. Po drugie – materac, który jest dobrze dopasowany do budowy ciała, jego wagi, pozycji spania i preferencji względem twardości, jest niezbędny w trosce o zdrowie kręgosłupa. Idealny materac to taki, który podczas odpoczynku prawidłowo wspiera kręgosłup oraz całe ciało. Jak sprawdzić, czy materac spełnia te zadania?

CZYTAJ:  Materac a bolący kręgosłup [AKTUALIZACJA]
”]

Materac idealny

Aby przekonać się, jaki materac będzie dla nas najlepszy, warto dobrać go „pod siebie”. Oznacza to, że na materacu musi być wygodnie. Nic nie może ugniatać, uwierać, ale też nie można się w niego zbyt mocno zapadać. Materac nie może być zatem zbyt twardy, ani zbyt miękki. Żaden z nich nie podeprze ciała w odpowiedni sposób – czyli na całej długości, zachowując przy tym prostą linię kręgosłupa. Materac „szyty na miarę” zapewni wsparcie, odciążenie i rozluźnienie kręgosłupa oraz mięśni i stawów. I oczywiście komfort odpoczynku. Najlepiej sprawdzić czy tak jest, testując materace w salonie stacjonarnym – przez kilkanaście (a nawet więcej) minut położyć się na różnych materacach, w różnych pozycjach. Warto zwrócić uwagę na oznaczenia twardości stosowane przez producentów – niech będą wskazówką przy wyborze odpowiedniego materaca. Twardość H1 polecana jest dla użytkowników o wadze poniżej 60 kg, H2 – między 90 kg, a H3: 90-120 kg. Twardość H4 będzie najlepsza dla osób powyżej 120 kg. Podkreślamy jednak słowo „wskazówka” – indeksy nie są 100% wyznacznikiem pewności wyboru. Warto też tutaj kierować się własnym „instynktem” i wiedzą fachowej obsługi sklepu z materacami.

3 inne, sprawdzone sposoby na bolący kręgosłup

Co, oprócz dobrego materaca, jest ratunkiem, kiedy boli kręgosłup? Poniżej przedstawiamy dodatkowe 3 sposoby, na których możesz polegać!

  1. Uprawiaj sport

Wiele osób ma siedzący tryb życia – nie tylko siedzą przy biurkach w pracy przez 8 godzin, ale też przemieszczają się po mieście samochodem lub komunikacją miejską. Albo pracują zdalnie, z domu. Do tego odpoczywają, leżąc na kanapie i oglądając ulubione seriale lub czytając.

Niska aktywność fizyczna w ciągu dnia skutkuje słabymi mięśniami. A z kolei brak odpowiedniej siły mięśni wiąże się z brakiem wsparcia dla kręgosłupa, którego dyski i kręgi są zbytnio przeciążone.

Wracamy więc do utartego porzekadła: sport to zdrowie J Nawet najmniejsza i prosta forma ruchu pozytywnie wpłynie na kręgosłup. Idealne jest spacerowanie, które uruchamia stawy zlokalizowane u podstawy kręgosłupa oraz aktywizuje mięśnie głębokie. To właśnie ich zadaniem jest stabilizacja kręgosłupa. Jeśli wolisz kontakt z wodą, to bardzo dobrze! Pływanie wzmocni mięśnie pleców i będą lepiej chronić Twój kręgosłup.

  1. Siedź prosto przy biurku

Jeśli to właśnie Ty masz pracę, którą wykonujesz przy biurku, Twoje mięśnie są długotrwale napięte. Pozycja siedząca obciąża mięsie stabilizujące kręgosłup, a wielogodzinne pisanie na klawiaturze komputera i wpatrywanie się w monitor obciążają mięśnie barków i karku. To bardzo często prowadzi do ich bólu oraz do dolegliwości ze strony lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Jak się pozbyć takiego bólu kręgosłupa? Zachowując prawidłową pozycję przy biurku! Jest kilka kluczowych zasad, które Ci to ułatwią.

Czytaj też: Jak prawidłowo siedzieć przy komputerze?

  • Ustaw monitor w odległości 40-75 cm od swoich oczu – jego górna krawędź powinna znajdować się kilka centymetrów nad linią Twojego wzroku.
  • Klawiatura niech będzie ułożona około 10-15 cm od krawędzi biurka, aby Twoje nadgarstki zmieściły się na blacie. Ten z kolei powinien znaleźć się na wysokości Twoich łokci.
  • Warto, by fotel był regulowany.
  • Siedzisko ustaw na takiej wysokości, aby Twoje kolana mogły być ugięte pod kątem 90°, a stopy spoczywały na podłodze.
  • Niezwykle istotne jest oparcie fotela – dopasuj jego wysokość i kąt nachylenia do kształtu swoich pleców.
  1. Utrzymuj prawidłową postawę pleców

Podczas codziennych czynności warto cały czas pamiętać o swoim kręgosłupie. Dlaczego? Ponieważ to, w jaki sposób „układasz” swoje ciało oraz kręgosłup, ma niebagatelne znaczenie dla jego zdrowia i prawidłowego funkcjonowania. Przy chodzeniu zwracaj uwagę na to, żeby się nie garbić – zachowuj wyprostowaną pozycję ciała. Jeśli coś podnosisz z podłogi, na przykład ciężkie zakupy, rób to na ugiętych nogach i z wyprostowanymi plecami. Jeżeli natomiast musisz przenieść coś ciężkiego – trzymaj tę rzecz blisko swojego ciała i utrzymuj proste plecy. Zachowywanie prawidłowej postawy podczas wszystkich czynności w trakcie dnia jest tym, co możesz zrobić, by pomóc swojemu kręgosłupowi. I z pewnością jest tym, co ulży mu w cierpieniu i ochroni go 😊

 

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ