jak prawidłowo siedzieć przy komputerze

Jak prawidłowo siedzieć przy komputerze?

Choć praca przy biurku wymaga jedynie pozycji siedzącej – a nie przenoszenia ciężarów – nierzadko to właśnie ona jest przyczyną dolegliwości kręgosłupa. Jaka jest prawidłowa pozycja przy komputerze i co robić, aby nasze ciało było nam wdzięczne?

Praca biurowa

Zadania wykonywane przy komputerze to dla wielu z nas codzienność. Jedni pracują przy komputerze kilka godzin, a inni całe 8, czyli jedną trzecią doby. Wszystkich powinien łączyć nawyk przybierania prawidłowej pozycji ciała przy komputerze. Nie polecamy obsługi laptopa na kanapie czy w pozycji leżącej na łóżku. A jak pracować na komputerze przy biurku? Mądrze – świadomie ustawiając ciało i przedmioty, z których się korzysta. To bardzo ważne, ponieważ częste i długie siedzenie przy biurku sprawia, że mięśnie są długotrwale napięte. Skutkuje to ich uciskiem na naczynia krwionośne i nerwy obwodowe, co zmniejsza dopływ krwi do owych mięśni.

Obciążenie mięśni

Przez pozycję siedzącą obciążone są mięśnie stabilizujące kręgosłup, przez pisanie na klawiaturze – mięśnie rąk i barków, a przez patrzenie na monitor – mięśnie karku, które utrzymują głowę podczas obserwacji. Efektem pracy przy komputerze może więc być ból karku, szyi, rąk, barków czy lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Jeśli pomimo bólu praca cyklicznie jest kontynuowana, po jakimś czasie może skutkować zmianami degeneracyjnymi lub zapalnymi, np. zwyrodnieniem lub zapaleniem stawów kręgosłupa. Najlepiej, gdyby pozycja, w jakiej pracujesz przy komputerze, była zbliżona do naturalnej. Dobrze, jeśli po godzinie ciągłej pracy przy monitorze zrobisz sobie 5 minut przerwy. Zalecane jest wykonanie wówczas kilku krótkich ćwiczeń, np. skrętów, rozciągnięć czy skłonów, albo po prostu przejście się po biurze.

Niestety, obecnie ergonomia stanowiska pracy z komputerem, najczęściej przegrywa z designerstwem, a skutki takiego postępowania odczuwamy potem nieustannie – także poza miejscem pracy.

Prawidłowa pozycja przy komputerze

Ustawienie głównych sprzętów, z których korzystasz podczas pracy, oraz ułożenie ciała względem nich jest kluczowe dla zdrowia kręgosłupa i ciała. Ale po kolei. Zacznijmy od monitora, bo to na niego patrzysz najczęściej podczas pracy przy komputerze. Ważne, żeby jego odległość od oczu wynosiła między 40 a 75 cm. Powinien być ustawiony na wprost Twoich oczu w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się kilka centymetrów nad linią Twojego wzroku. Następna jest klawiatura. Ustaw ją ok. 10-15 cm od krawędzi biurka. Tak, aby zmieściły się na nim Twoje nadgarstki. Możesz położyć je na specjalnej miękkiej podkładce, która je wesprze i podniesie komfort pracy. Nie bez znaczenia jest krzesło lub fotel. Polecamy tę druga opcję, gdyż można go regulować i dopasować do siebie.

Siedzisko fotela powinno być na takiej wysokości, żeby Twoje kolana były ugięte pod kątem 90 stopni, a stopy opierały się na podłodze. Oparcie fotela wyreguluj tak, aby dopasować je wysokością i kątem nachylenia do kształtu Twoich pleców. Ważne, aby mocno podpierało odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Na koniec biurko: niech blat znajduje się na wysokości Twoich łokci, a jego powierzchnia będzie na tyle duża, aby zmieścił się na nim monitor w odpowiedniej odległości od Twoich oczu. Pilnuj ustawienia swojego ciała podczas pracy i jeśli trzeba, koryguj je na bieżąco. Niech będzie to prawidłowa pozycja przy komputerze!

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ