pory roku a sen

Pory roku a sen

1

Wiele czynników, które mają znaczenie dla komfortu naszego snu, możemy mieć pod kontrolą. Możemy idealnie zaplanować sypialnię, zadbać o dobre oświetlenie, fantastyczne łóżko, wygodny materac, odpowiednią temperaturę otoczenia, idealną pościel, a nawet wyciszenie i chwilę relaksu przed snem. To, że jest to ważne, wie każdy, komu zależy na wypoczynku, regeneracji i dobrym samopoczuciu następnego dnia.

Jednak nie wszystko, co ma wpływ na zdrowy, regenerujący sen, jest w 100% zależne od nas. Pory roku i związane z nimi: temperatura, zachmurzenie, wiatr, ciśnienie atmosferyczne, opady czy nasłonecznienie mają duży wpływ na nasze samopoczucie i jakość snu. Chociaż pogody nie możemy zmienić, mamy jednak wpływ na to, jak zadbać o to, aby o każdej porze roku i w każdą pogodę być wyspanym i czuć się dobrze.

Jesień / zima

Dni stają się coraz krótsze. Mamy zdecydowanie mniejszy dostęp do światła słonecznego, ponieważ rano, kiedy wstajemy, jest jeszcze ciemno, a gdy wracamy do domu, zazwyczaj już po zmierzchu. Ograniczenie ekspozycji na światło słoneczne sprawia, że możemy być narażeni na niedobory witaminy D3, która jest ważna dla utrzymania prawidłowego poziomu serotoniny we krwi. Serotonina wraz z melatoniną są odpowiedzialne za regulację snu.

Niedobory witaminy D są więc wiązane z zaburzeniami jego rytmu, a także ze zwiększoną tendencją do występowania okresowych zaburzeń nastroju, a nawet depresji. Jeśli chcemy tego uniknąć, warto zapewnić sobie możliwość przebywania na słońcu. Możemy robić to latem, (dbając jednak o to, by raczej były to godziny ranne) lub w sezonie jesienno-zimowym, np. podczas choćby krótkich przerw w pracy. Według badań Purdue University osobom o jasnej karnacji wystarczy dziennie dziewięciominutowa ekspozycja na światło słoneczne.

Lato

Jednym z wrogów dobrego, nocnego wypoczynku latem może być temperatura. Badania pokazują, że najkorzystniej jest, jeśli temperatura powietrza w pomieszczeniu, w którym śpimy wynosi około 18-20 stopni Celsjusza. Kiedy kładziemy się spać, temperatura naszego ciała nieznacznie spada i utrzymuje się na takim poziomie przez kilka godzin. Ma to zapewnić lepszą regenerację i spokojny, głęboki sen (ciekawostką jest, że w porze posiłku, około południa temperatura ciała również nieznacznie spada, co może wpływać na pojawienie się w tym czasie uczucia senności). Dlatego również latem warto zadbać o odpowiednią temperaturę, dobierając np. właściwy rodzaj pościeli i odpowiednio przewiewną bieliznę. Schłodzeniu organizmu sprzyja też ciepła kąpiel wzięta na godzinę, dwie przed snem.

Wiosna

Wiosną dość łatwo o optymalną temperaturę, jednak dobry sen zakłócać mogą np. burze czy ulewy. O ile lekki, wiosenny deszczyk będzie raczej sprzyjał wysypianiu się, o tyle grzmoty, błyskawice i ulewy mogą sen zakłócić. Warto wtedy pomyśleć o zamknięciu okien, zasunięciu zasłon lub rolet (świetnie sprawdzają się tutaj rolety zaciemniające). Dobrze sprawdzają się też zaciemniające opaski na oczy.

Nie na wszystko mamy wpływ. Wiedząc jednak, że na poprawę jakości snu wpływa odpowiednia temperatura otoczenia, umiarkowana wilgotność, przyjazne oświetlenie, wygodny materac, pościel, dobrze dobrana poduszka, odpowiednia bielizna do snu, oddalenie od źródeł ciepła, warto zrobić wszystko, by zapewnić sobie optymalne warunki nocnego wypoczynku.

Dołącz do facebookowej grupy dbających o dobry sen i razem porozmawiajmy o wysypianiu się ↷
KLIKNIJ